tisdag 8 mars 2016

Näst sista dagen

På Sri Lanka. Idag knyter vi ihop trådarna med våra samarbetspartners här. Gårdagen var den mest utmattande hittills. Inte bara för mig utan även för mina tappra assistenter. Vi steg upp i gryningen igår, åkte sedan till Ampala (se tidigare inlägg) vidare in i bergen, rätt över Sri Lanka på bredden, till Kandy och därefter till Colombo. Vi var framme strax efter midnatt med korta pauser under dagen. Det var varmt, det var oändliga bilköer, slingriga bergsvägar i många mil, våra magar har gett oss tydliga signaler om att maten här kräver sina uppoffringar (även om maten är jättegod). Är det här en klagan? Nej verkligen inte. Men en förklaring till att energinivån idag inte är som för en vecka sedan.

Vi ska snart möta upp samarbetspartners här i stan. Gå igenom lite administration av olika de slag. Säga tack och hejdå.

I morgon är det dags för den långa resan hem. Det är med en stor nypa vemod. En del av mitt hjärta kommer nog att få bo kvar här på stranden i Colombo. Nedgrävd i sanden. Vaggad av havsvågorna. Vaktade av vildhundarna som springer fritt medans trafiken från  tågen och tusentals bilar och tuk tuks sjunger mitt hjärta sånger om resor hit och om historier från förr. Kanske får jag en dag turen att återvända till denna komplicerade ö. En dag..

1 kommentar: