lördag 5 mars 2016

Fjärde dagen började

Med att vi blev inbjudna till att delta i en utbildning/seminarium kring kvinnors rättigheter på Sri Lanka. Mötet hölls av
Disability Organisation Joint Front i Colombo.

Det for en rysning av välbefinnande genom mig när jag kom in i rummet och såg rad efter rad med kvinnor i alla åldrar och med olika funktionsnedsättningar sitta i rummet. Alla hade samlats där för att få veta mer.

Visste du, det gjorde nämligen inte jag, att det var kvinnor med funktionsnedsättningar som var först på Sri Lanka att arbeta med frågor kring kvinnors rättigheter? Övriga kvinnor kom sedan efter med rörelsen kvinnor med funktionsnedsättningar som förebild.

Innan mötet började så tystnade salen och en stor oljelampa skulle tändas. Ljuset från lampan markerade starten på mötet och att få vara en av de få som valts ut att tända den är en ära. Det var med stolthet jag tände ett ljus.

Föreläsningen imponerande på mig mycket och handlade om feminismens historia och hur det är möjligt att knyta den till Sri Lanka idag och kvinnors situation och inte minst kunna se hur det är bäst att jobba framåt.

Eftersom vi ska iväg till den konferens som börjar i morgon då även jag ska tala så var vi tvungna att resa vid lunch. Resan över bergen tar minst sex timmar och allt börjar tidigt i morgon i denna nya provins.

Då blogger krånglar för mig så kommer jag att lägga ut bilder från mötet i separata inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar